THEODOROS ZAFEIROPOULOS / HOMELAND
GR   EN
Η εγκατάσταση HomeLand αποτελεί εκθεσιακή παράθεση μίας συλλογής δειγμάτων χώματος (Land), το οποίο μεταφέρουν/προσφέρουν ένα πλήθος συμμετεχόντων από χώρους που θεωρούν ως χώρο καταγωγής/πατρίδα (Home). Τα δείγματα χώματος, μέσω της πανάρχαιας τεχνικής υγρής σύνθλιψης (ramming), πακτώνονται (molding) και εγκιβωτίζονται (casting) ως μόνιμα εκθέματα στις εσοχές (φατνώματα) του τοίχου που χωρίζει το συγκρότημα του Goethe-Institut Thessaloniki από το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης.
“Κεντρικός στόχος του έργου είναι η επαφή διάφορων κοινωνικών ομάδων με την αρχέγονη και συμβολική υλικότητα του χώματος”
Κεντρικός στόχος του έργου είναι η επαφή διάφορων κοινωνικών ομάδων με την αρχέγονη και συμβολική υλικότητα του χώματος (εδάφους), η γνωριμία και εργαστηριακή εμπειρία με την διαδικασία χύτευσης και εκμάγευσης και, συνάμα, η κατασκευή ενός διαδυκτιακού χώρου που φιλοξενεί τα σχετικά στοιχεία λειτουργώντας ως πανανθρώπινος διαδραστικός δίαυλος επικοινωνίας (portal). Το έργο αποτελεί πρόσκληση επιστροφής στην ιδέα της «γενέθλιας γης» ως μια διαφορετική εκδοχή της Αρκαδίας ως τόπου ηρεμίας και γαλήνης, και επανόδου στο αρχέγονο. Αυτή η πρόκληση διαλόγου γύρω από την γεωγραφική και γεωλογική ιστορικότητα (affective geography), διαμέσου της συγκρότησης μιας διεθνούς εμβέλειας δειγματοληψίας, αναδεικνύει τη συμβολική αλληλεπίδραση των συμμετεχόντων με τη μνήμη του τόπου (ανθρωπογεωγραφία). Το έργο, ως πολυεπίπεδο σταυροδρόμι πραγματικών και νοερών συναντήσεων, αποτελεί γέω-κοινωνικοπολιτική συνεύρεση και στοχεύει να αποστάξει τη μεταφυσική νοηματική του χώματος και να την μεταγγίσει από την ιδεολογική θεμελίωση της βιοθεωρίας του πλήθους σε πρακτική του καθημερινού ανθρώπινου βίου.
Σε οπτικό επίπεδο, οι ετερογενείς χρωματικές αποχρώσεις του χώματος, όπως συμπυκνώνεται στα φατνώματα του τοίχου, συνθέτει ένα γιγάντιο ψηφιδωτό γήινων αποχρώσεων με αναφορές στην βυζαντινή παράδοση της Θεσσαλονίκης. Η μεταμόρφωση του «τοίχου» σε εδαφολογικό χάρτη χρησιμοποιείται ως όχημα ανάμεσα στη μεταφυσική του «αναθήματος» και τη φυσική «θνητή» υλική υπόσταση, ανάμεσα στο πνευματικό και το υλικό. Η αρχειακή δραστηριότητα δεν προτίθεται να κατασκευάσει μνημείο κοινής θέασης στον εξωτερικό χώρο, αλλά μια βιωματικά πολυεπίπεδη αισθητική εμπειρία. Αποτελεί ταυτόχρονα και εργαλειοθήκη για έρευνα (κοινωνιολογική, εθνογραφική, ανθρωπολογική, γεωλογική), καθώς η οργάνωση ενός μηχανισμού επικοινωνίας και πρόσκλησης συμμετοχής προς συνεργάτες του Goethe-Institut Thessaloniki, πολίτες, οργανισμούς και το ευρύτερο κοινό της Θεσσαλονίκης θα ενεργοποιήσουν ένα παγκόσμιο δίκτυο σχετικά με την ταυτότητα, προέλευση και καταγωγή της δωρεάς. Ο τοίχος σταματά να είναι ένα τυφλό όριο και γίνεται portal - μια πύλη, πόρτα στον κόσμο. Τα 4600 δείγματα που θα συγκεντρωθούν από τους συμμετέχοντες, σε συνδυασμό με το συμπληρωματικό ηλεκτρονικό υλικό, αποτελούν ένα πρωτότυπο υλικό μετά-αντικείμενο που προσφέρει ανοιχτό πεδίο για μετέπειτα έρευνα σε πολλούς τομείς των ανθρωπιστικών και θετικών επιστημών.

Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος
Νοέμβριος 2015
Ο Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος

γεννήθηκε το 1978. Ολοκλήρωσε με έπαινο την Διδακτορική Διατριβή (PhD) με τίτλο: “Η Α-στοχία ως αναστοχαστικός μηχανισμός στη Σύγχρονη Εικαστική Πρακτική” στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (2016). Συμμετείχε στο Skowhegan School of Painting and Sculpture, ME, ΗΠΑ (2009). Αποφοίτησε με άριστα και τιμήθηκε με το Paula Rhodes Μemorial Award από το MFA του School of Visual Arts, Nέα Υόρκη, ΗΠΑ με υποτροφίες από τα Ιδρύματα Fulbright, Gerondelis και Αλέξανδρος Ωνάσης (2007-2009). Αποφοίτησε με άριστα από το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών (ΜΕΤ) της ΑΣΚΤ (2004-2006). Συμμετείχε στο πρόγραμμα Erasmus με υποτροφία του Ι.Κ.Υ στο Universidad de Barcelona, Βαρκελώνη, Ισπανία (2000-2001). Αποφοίτησε με άριστα από το 5ο εργαστήριο Ζωγραφικής, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. (1998-2003). Από το 2001 έχει πραγματοποιήσει 10 ατομικές εκθέσεις (Gallery Batagianni, Ελληνοαμερικανική Ένωση, Elika Gallery στην Αθήνα, Tranzit.hu και Erika Deak Gallery στην Βουδαπέστη, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης ΚΜΣΤΘ, Nitra Gallery στην Θεσσαλονίκη) και έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 100 διεθνείς ομαδικές εκθέσεις, residencies και project στην Ελλάδα και εξωτερικό. Το 2013 ήταν resident artist στο Flux Factory στην Νέα Υόρκη και στο USF residency program (AIR Verftet) στο Μπέργκεν της Νορβηγίας. Το 2013 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 16η Biennale Νέων Καλλιτεχνών της Ευρώπης και της Μεσογείου με τίτλο “Errors Allowed” στην Ανκόνα της Ιταλίας. Το 2014 συμμετείχε με ανάθεση στη Biennale Φωτογραφίας (Photobiennale) του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Έχει αποσπάσει επαίνους και αναθέσεις παραγωγής έργων σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, σε Ιδρύματα και Ινστιτούτα όπως το Morton Arboretum στο Lisle Illinois των ΗΠΑ, το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στην Αθήνα, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, την εταιρία Miltech Hellas, το Goethe-Institute Θεσσαλονίκης και το Ίδρυμα Γ & Δ Μαμιδάκη. Έργα του βρίσκονται σε πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Ελβετία, Λονδίνο και ΗΠΑ. Άρθρα, κριτικές και παρουσιάσεις του έργου του έχουν δημοσιευτεί σε δεκάδες ελληνικά, διεθνή και διαδικτυακά μέσα. Το 2017 εκλέχτηκε Επίκουρος Καθηγητής στο ΕΜΠ, Σχολή Αρχιτεκτόνων - Μηχανικών.

Zει και εργάζεται στην Αθήνα.
www.theodoroszafeiropoulos.com
artecitya
Το ARTECITYA ήταν μια συνεργασία 9 πολιτιστικών φορέων από 7 χώρες της Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Σλοβενία, Πολωνία, Κύπρος, Τσεχία και Ελλάδα). Το πρόγραμμα εισήγαγε καλλιτέχνες και δημιουργούς από διαφορετικούς τομείς στην διαδικασία επανασχεδιασμού των πόλεων, τοποθετώντας στο κέντρο τον πολίτη και με βασικό προσανατολισμό την δημιουργικότητα. Προτεραιότητά μας ήταν η διαμόρφωση μιας νέας προσέγγισης στην έννοια της αστικής ζωής, λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές συνθήκες και το διεθνές πλαίσιο.
To Goethe-Institut Thessaloniki σχεδίασε το πρόγραμμά του για το Artecitya, σε συνεργασία με την ArtBOX.gr. Για την υλοποίηση των στόχων του προγράμματος, οι δύο φορείς δημιούργησαν το ARTECITYA AGENCY*, έναν μηχανισμό που φιλοδοξεί να γίνει μοχλός καλλιτεχνικής δημιουργίας, επιχειρηματικής επινοητικότητας και καινοτομίας, αλλά και βήμα των δημιουργικών κατοίκων της πόλης. Το ARTECITYA AGENCY απευθύνεται σε καλλιτέχνες, designers, αρχιτέκτονες και δημιουργικές ομάδες, σχεδιάζοντας σε επίπεδο περιεχομένου και προωθώντας σε επίπεδο χρηματοδότησης και υλοποίησης, καλλιτεχνικά έργα και δράσεις που αποσκοπούν να αναπτύξουν και να εδραιώσουν την καθημερινή μας σχέση με την δημιουργική δραστηριότητα, ωθώντας μας τελικά να επαναδιαπραγματευθούμε την καθημερινή μας σχέση με την πόλη. Απώτερος σκοπός είναι να εξελιχθούν οι δράσεις αυτές σε παράγοντες ανάδειξης της Θεσσαλονίκης σε καινοτόμο κέντρο πολιτιστικής ανανέωσης διεθνώς.
Το ARTECITYA ήταν μια συνεργασία 9 πολιτιστικών φορέων από 7 χώρες της Ευρώπης. Το πρόγραμμα εισήγαγε καλλιτέχνες και δημιουργούς από διαφορετικούς τομείς στην διαδικασία επανασχεδιασμού των πόλεων.
Στο πλαίσιο αυτό, Το Όνειρο του Γκαίτε (Goethe’s Dream) αποτέλεσε το πρώτο μεγάλου μεγέθους έργο του ARTECITYA AGENCY. Περιλαμβάνει τρία έργα – αναθέσεις στους εικαστικούς Γιώργο Γυπαράκη, Θεόδωρο Ζαφειρόπουλο και Αλέξανδρο Ψυχούλη, με στόχο την διαμόρφωση-παρέμβαση στον υπαίθριο και σε βοηθητικούς χώρους του κτιριακού συγκροτήματος του Goethe-Institut Thessaloniki, σε συνεργασία με τον σύμβουλο επιμελητή Σωτήριο Μπαχτσετζή και τους αρχιτέκτονες PLAN EE – Μιχάλη Αθανασιάδη και Δρ. Thomas Greve.

* Η πρωτοβουλία υιοθετεί τον όρο Agency ως δυνατότητα ενός ατόμου ή μιας ομάδας / ενός φορέα, να συνδιαλλαγεί με τον κόσμο και να δράσει μέσα σ’ αυτόν ανεξάρτητα αλλά και σε σχέση και ως αντίδραση στους δομικούς περιορισμούς της κοινωνίας. Υπό αυτό το πρίσμα, το Agency γίνεται καταλύτης, έναυσμα, εφαλτήριο, εργαλείο χειραφέτησης.

www.artecitya.gr